Anatomikurs Cindy Pettersson

ANATOMIKURS MED CINDY PETTERSSON

Lördagen den 25/2 samlades ett gäng på 18 st nyfikna Anatomi-intresserade män och kvinnor i Skellefteå för att lyssna till Cindy Pettersson.

På ett humoristiskt och mycket lättförståeligt sätt förmedlade Cindy sin kunskap, som gjorde att vi deltagare snabbt förstod det enkla i det ledande budskapet; ”alla hundar är byggda på ungefär samma sätt". När man väl förstår den generella principen om hundens anatomi och rörelser, så är det egentligen bara storleken och rörelserna som utgör skillnaden mellan de olika raserna.

För att förtydliga detta visades bilder och skelettdelar men även närvarande hundar och deltagare fick chansen att visa upp sin anatomiska uppbyggnad med Cindy som ledsagare och expert! Halva dagen ägnades huvudsakligen åt  teori, där vi gick igenom detaljer som ex varför en hund med en mycket bra överlinje i stående ”tappar” densamma i rörelse.  Varför en del hundar i stående ser ut att ha en stabil och rak mellanhand medan den i rörelse blir ostabil och lös. Cindy lotsade oss, rätade ut frågetecken, svarade på alla våra frågor och beskrev med enkla levande ord varför det förhåller sig på ett visst sätt.

Efter en lättare lunch så avslutades dagen med praktiska övningar i mindre grupper, då vi alla fick känna igenom de deltagande hundarna av olika raser och även skriva bedömningar på var och en. Cindy cirkulerade hela tiden runt i grupperna och gav oss sin support, svarade på våra frågor samt delgav oss några användbara tips och tricks att ta med oss på vägen.

Ett STORT TACK till Cindy Pettersson, Terrierklubben och HUFF som gjorde denna oerhört intressanta och mycket givande föreläsning möjlig!

Vid pennan Eva Lindström ( HUFF )